Translate

fredag 14 oktober 2011

Psykodrama

Igår var jag på en introduktion för psykodrama. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska gå på det men det var väldigt intressant att höra vad de hade att säga. Vi testade på lite övningar och jag fick verkligen en insikt: Jag är fruktansvärt elak mot mig själv. 


Genom att sätta ut tre lappar på golvet där den ena var Emma, en var kontrollen och den tredje rädslan insåg jag hur splittrad jag är. Jag fick förklara vad "kontrollen" sa till mig och vad "rädslan" sa till mig varje dag och sedan fick jag ställa mig på "Emma" och gruppledarna ställde sig på kontrollen och rädslan och upprepade precis det jag hade sagt innan och sa det medan de tittade på mig. Det var hemskt att se det så konkret och jag kan inte fatta hur jag har kunnat vara så mot mig själv. Inte konstigt att man mår dåligt när det är någon som hela tiden säger åt en hur värdelös man är. Som jag beter mig mot mig själv skulle jag ALDRIG bete mig mot någon annan. Det var en värdefull insikt.

Från och med idag så ska jag börja vara snällare mot mig själv. Det är inte lätt att bara ändra tankesätt men det behövs. Till ikväll ska jag ha kommit på 10 bra saker med mig själv som inte är prestationsrelaterade. Det blir dagens läxa - till er med :)

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar