Translate

söndag 19 juni 2011

Promenader och akupunktur

Någonting som jag har börjat försöka göra varje dag är att ta promenader. Det kan vara svårt och vissa dagar blir det i princip bara att gå upp och ner för backen, men då får det vara det. De senaste dagarna har jag tagit promenader på kvällen och det har varit väldigt skönt. Det är oftast på kvällen som jag mår bäst och då är det bra att utmana sig själv lite. Att utmana sig själv när man mår som sämst kan också vara bra men jag känner oftast inte att jag blir så nöjd då så det är viktigt att göra saker när man mår bättre också. 

I övrigt så kan jag som jag skrev igår inte känna att jag mår något bättre efter medicinbytet och ju mer jag tänker och läser, ju mer tveksam känner jag mig till mediciner över huvud taget. Många med långvarig ångest byter medicin ofta och medicinen verkar olika på alla människor. Det är svårt att hitta rätt just när det gäller panikångest verkar det som. Jag vet att det sämsta jag kan göra är att bara sluta med medicinen men jag funderar lite på om jag borde byta tillbaka till min gamla medicin men endast äta en låg dos och istället göra andra saker som ska verka ångestdämpande. Jag har kollat på massage, hypnos, ljusterapi och massa andra saker som skulle kunna hjälpa men det jag har hittat mest information om är akupunktur. 

Akupunktur har visat sig både lugnande och serotoninhöjande och används vid förlossningar och allt möjligt. Det är dessutom subventionerat av sjukvården numera så det kan vara något som är värt att testa. Är det någon som har testat det i något sammanhang som har någon åsikt om det så hör jag gärna dem :) 



eller


???

Kram Emma 

7 kommentarer:

  1. Jag vet inte nån som har använt det mot depression eller panikångest. Men min mamma hade jätteproblem med urinvägsinfektioner, hade det flera gånger om året och hon blev behandlad med akupunktur. Och hon har inte haft det på flera år nu. Så det är möjligt att det skulle kunna funka för andra problem med. Tror det är något att prova. Men resultatet kan nog variera beroende på vem som utför det.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Okej! Det låter intressant. Vad skönt att slippa de problemen. Det är ju bevisat att det utsöndras endorfiner i alla fall. Det är därför det används ofta vid förlossningar. Och endorfiner är ju alltid bra ;) sedan ska det också ha visat effekt med att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Och har man problem med att slappna av kanske det kan vara en bra idé. Det är nog värt ett försök :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har under 4 års tid lidit av kronisk ångest, ingen medicin har hjälpt mig så nu har jag börjat med akupunktur och har varit där 2 ggr, känner att detta är mitt sista hopp. Ska meddela dig om det fungerar eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du känner att det hjälper någonting. Jag vet att det ibland kan kännas som det är sista utvägen men ge inte upp. Livet har så mycket mer att ge. När inget annat fungerar får man försöka hitta styrkan i sig själv. Det är en lång och tuff resa men det är den som fungerar i längden. Många kramar!

      Radera
  4. Hej sötnos,
    Även om du och jag inte har haft så mycket kontakt genom åren har jag ändå känt en viss koppling till dig. Som om vi vore familj litegrann. Och det blev vi ju med Martin!

    Jag har läst lite i din intressanta blogg och kan säga att jag inget vet om akupunktur och depression, men jag vet att ljusterapi är en fantastisk skjuts i rätt riktning. Det är inget som ska behöva kosta så mycket pengar.

    Förlåt om det låter som om jag försöker sälja en sådan till dig, men jag säljer sådana. Det är en engångskostnad, sedan har du lampan och kan använda den hur mycket du vill.

    Varför jag överhuvudtaget tar upp detta är för att jag känner med dig och önskar att en så härlig och vacker flicka som du ska få må bra ända in. Det är du så värd!

    Jag hoppas att vi ses snart igen.
    Kram.
    Solweig (Tess mamma)

    SvaraRadera
  5. Hej Sol! Vad go du är! Jag tycker så bra om er med! Det är verkligen något som jag ska fundera på. Nu till sommaren behövs det ju inte men det kan bli väldigt mörkt på vintern. Många kramar Emma

    SvaraRadera
  6. Herrejisses vad ångestattacker är hemskt o isolerande

    SvaraRadera