Translate

torsdag 14 juli 2011

Oasmöte - välkomna manliga präster och heterosexuella

I dagarna har svenska kyrkan ordnat något slags samprojekt med andra religoner skulle man kunna tro på beskrivningen på oasrörelsens hemsida: 
 "Oasrörelsen har sin grund i evangelisk luthersk tro och vill tjäna Svenska kyrkan med en öppenhet mot andra samfund."
So far so good, men jag tycker att det verkar som föreläsarna på det här mötet har väldigt speciella åsikter som mer drar åt någon slags bokstavstrogen kristendom. Exempelvis har de inga kvinnliga präster som predikar "av respekt för de föreläsare som är emot kvinnliga präster". Känns inte så "öppet".

Sedan läste jag i tidningen idag om huvudföreläsaren för dagen, Graham Dow som påstår att onda andar tar sig in i kroppen om man syndar på sådana sätt som att ha oral- eller analsex.

"Hur ska homosexuella par göra då?" tänker jag men Graham har en plan för det också.
"Människor av samma kön som känner dragning till varandra bör leva tillsammans i celibat, som bröder och systrar"
Är det någon mer än jag som tycker att det känns som väldigt förlegade åsikter som inte hör hemma på 2000-talet?

I alla fall ska väl alla ha rätt att utöva sin religion men jag gillar inte när det drabbar andra människor. De ska väl förhålla sig till mänskliga rättigheter som alla andra. Ska man behöva leva helt annorlunda för att man har en annan sexuell läggning eller ska man inte ha rätt att predika för man har ett annat kön?

Jag tycker det är fel i alla fall så jag kommer inte stödja rörelsen med att medverka även om det lät ganska bra med att bjuda in andra religioner. (om de nu har gjort det).


Hoppas alla heterosexuella och manliga präster har en trevlig stund tillsammans i alla fall.
Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar