Translate

måndag 2 maj 2011

efter solsken kommer regnet... eller var det tvärtom?

Den här veckan har i det stora hela varit fantastisk. Jag har mått väldigt mycket bättre än vad jag har gjort innan och framför allt har jag lyckats få stunder på dagen då jag inte har haft någon ångest. Att gå omkring med konstant ångest är så uttröttande. Jag hade en härlig valborg med goa vänner och grillning. Lugnt, mysigt och roligt. Jag fick dessutom fart på mig själv och städade hela rummet. Det tog tid för jag har inte riktigt orkat ta tag i det på den senare tiden.

Tyvärr bröts den bra trenden idag. Jag fick fruktansvärd ångest idag på jobbet. Det började med en ångestattack som var ganska kort och som gav med sig ganska snabbt. Det gjorde att jag kände mig lite stolt för jag hade lyckats hantera den. Men efter det kom det attack efter attack. Jag hann inte andas innan nästa ångesthöjning kom. Usch det var som om jag var i ett vakuum. Det enda jag kunde göra var att försöka behålla lugnet så mycket att kunderna inte såg det men fy fan. Jag fick sätta mig på huk och låtsas leta i pärmar ett tag. Jag klarade det och stod ut för jag var tvungen men jag var så skakis och trött i huvudet så det vart inte sant. Det släppte inte när jag kom hem heller. Det har aldrig varit såhär illa på jobbet innan så jag hoppas verkligen det var en engångsföreteelse.

Det är svårt att säga vad som gör att man får de här fruktansvärda dagarna. Idag var jag väldigt trött, jag festade inte igår utan åt middag och drack 2 glas vin i extremt långsam takt så jag tror snarare att det var att jag sov lite dåligt inatt. Jag är säker på att det hade en del att göra med att jag inte åt lunch innan. Jag måste äta regelbundet annars sätter de saker som skapar min ångest igång så som yrsel som skapar en overklighetskänsla. Hela ångesten är ju en överreaktion på kroppsliga symptom som alla har men som andra inte ens märker att de har. Det kan också vara tankar som leder till ångest och kroppsliga symptom men ofta är det symptomen som börjar först. Jag funderar på om jag ska sluta dricka alkohol helt ett tag, jag vet inte om det hjälper men jag vet att många med panikångest slutar att dricka alkohol helt för att konsekvenserna är för stora. Man mår bra under tiden men dagarna efter när det bryts ner mår man tydligen väldigt mycket sämre. Någon som har någon erfarenhet om det här? Men men, i vilket fall som helst kommer jag få sluta helt med alkoholen om jag byter medicin i alla fall. Jag är lite tveksam till att byta medicin, har inte haft så bra erfarenheter av det innan men det kanske behövs. Jaja, jag skriver mer om det imorgon för det känns som det kan bli ett lika långt inlägg till. ;)

Sov gott! Kramar!
Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar