Translate

fredag 6 maj 2011

övertro på mediciner?

Min fråga idag är om vi i Sverige har en övertro på mediciner och diagnoser? Visst är det bra med diagnoser som gör att människor kan få hjälp som passar just dem, men ibland tror jag att det gör att man mer och mer delar in människor och ser det sjuka istället för det friska. Men för att man ska bli "frisk" så måste såklart det sjuka behandlas och det gör det allt som oftast med hjälp av mediciner även om det kanske inte är det man behöver mest.

Jag har fått gå igenom många medicinbyten under mina år. När jag var 9 år fick jag en ångestdämpande medicin som kallas zoloft. Den hjälpte lite tror jag men jag fick mina ångestattacker ändå och jag behövde något som jag kunde ta till när det var som värst. Jag fick då atarax utskrivet som gjorde mig fruktansvärt trött så det var bara en medicin jag tog till i nödfall. Jag åt zoloft i kanske ett år och sedan tyckte de att jag började må bättre så de tog bort medicinen och jag behövde inte längre komma på besök på BUP. Självklart dröjde det inte länge förrän jag fick ett återfall och återigen satte man in zoloft eftersom den hade fungerat bra. Den fungerade faktiskt bra ett tag och jag mådde bättre, men sedan började jag än en gång må sämre och jag funderade över varför den hade fungerat så bra ett tag men att den nu fungerade så dåligt. Jag frågade om man kunde bli immun mot medicinen men det slog läkarna bort med en gång, kanske var det så att den aldrig hade funkat, att det bara var placebo. 

Jag fick byta till en medicin som fokuserade mer på ångesten eftersom zoloft även var stämningshöjande. Jag fick en medicin som hette Remeron. Den tiden när jag åt remeron kan vara det värsta halvåret i mitt liv. Jag fick inte längre ångestattacker och den vardagsoro som jag hade känt försvann till stor del. Det låter bra eller hur? Men det var inte bara mina rädslor som blev bedövade. Bedövade blev också alla mina andra känslor. Jag kände inte glädje, inte sorg, inte ilska. Jag som alltid har gråtit till sorgliga filmer kände nu ingenting. Ibland kände jag att jag ville gråta, att jag ville skratta men jag kom knappt ihåg hur man gjorde. Det är nog också den tiden i mitt liv som jag tror att jag har varit mest självmordsbenägen. Jag gjorde aldrig något riktigt illa med mig själv men jag letade så desperat efter ett sätt att känna igen och jag kunde inte ens känna mig rädd för döden. Jag är dock glad att jag insåg att det var medicinens fel att jag kände som jag gjorde och att jag klarade av att övertala läkarna att avbryta behandlingen. Efter den här perioden var jag ungefär 13 år och fast  besluten att aldrig mer ta någon medicin i hela mitt liv. Jag levde hellre med ångesten än att inte känna något alls. Jag kände mig levande igen. 

Efter några år med hanterbar ångest föll jag dock tillbaka igen. Den här gången minns jag hur jag inte kunde ta mig upp för trappan till psykmottagningen för att jag var så rädd för att vara "låst" i ett rum och behöva sitta och prata. Eftersom jag inte kunde ta till mig någonting på de här samtalen var jag helt enkelt tvungen att ha en medicin som hjälpmedel. Jag fick citalopram som fungerade hyfsat men som inte gav tillräcklig effekt. Efter några år med citalopram fick jag en ny läkare, Fredrik, som var helt nyutexaminerad läkare. Det var verkligen en frisk fläkt, han var så ivrig och fast besluten att hitta en medicin som passade mig. Vi bytte till en medicin som var som han sa en förädling av citalopram, cipralex. Efter lite dosändringar hittade vi rätt och jag mådde snabbt mycket, mycket bättre. Cipralex är en depressionsmedicin lika mycket som en ångestmedicin och eftersom jag var väldigt deprimerad hjälpte den bra. I flera år mådde jag fantastiskt och aptiten på livet var fantastisk. 

Nu känns det lite som jag är tillbaka där det började. Nu i min senaste downperiod känns det inte som medicinen som jag tyckte var så fantastisk hjälper alls och än en gång är vi inne på diskussionen att byta medicin, den här gången till venlafaxin. Jag har ingen aning om hur det kommer att fungera och egentligen vill jag inte vara beroende av en medicin, det är bara så svårt att klara det ensam. Men en sak funderar jag på, om man inte kan bli immun eller i alla fall påverkas mindre av ett läkemedel över tid, hur kan det då vara så otroligt stor skillnad? Är anledningen att jag blev snabbt frisk den våren inte alls att jag bytte medicin utan att jag blev tillsammans med M och att all härlig kärlek drog upp mig? Och om allt ändå är placebo, vad hjälper det om jag byter? Och framför allt, om resultaten är så osäkra, varför kan man inte finansiera metoder som faktiskt också är visat positiva som exempelvis motion och avslappning lika gärna?

Jag antar att min text låter väldigt negativ men jag har trott på mediciners hjälp länge och det är inte förrän på sista tiden jag har börjat fundera i de här banorna. Vad tycker ni själva? Några som har positiva eller negativa upplevelser av antidepressiva elelr liknande mediciner? 

Många kramar 
Emma

3 kommentarer:

  1. Jag tror på medicin. Jag har själv upplevt skillnad med dem. Men den största faktorn som kommer in än enligt mig tro. Visst tro kan man se ur ett religiöst perspektiv, men om nu en placebo hjälper, varför inte tro på den? :) Om du förstår vad jag menar.

    Helst skulle du ha en super duktig säljare som överbevisade dig om att detta skulle rädda ditt liv och vara det bästa du någonsin tagit ;) Lycka till med bytet!

    SvaraRadera
  2. jag hade cipralex ett tag, men blev väldigt trött av den, så har nu, sen något år tillbaka venlafaxin. Den fungerar jättebra för mig, och även min kära far har nu bytt till den. Sen betyder ju inte det att den kommer fungera bra för dig, är ju olika från person till person. men vi har iaf mått bättre av den.
    Angående huruvida medicin hjälper eller inte kan jag bara utgå ifrån vad jag har upplevt(och min pappa, vi snackar mycket om sånt här). Jag anser att medicin absolut fungerar(om man får rätt dos och medicin för just dig). Men man kan inte förvänta sig att man bara kan ta ett piller och sen må bra. Medicinen är ett hjälp medel, för att lätta börjad. Det tyngsta arbetet måste du (tyvärr) göra själv. Det är där motion, terapi, kost och självklart människorna runt dig spelar in.
    Sen jag började att ta tabletter har det gått upp och ner många gånger för mig, ett tag jobbade jag heltid utan problem(nästan), för att efter ett år ramla rätt ner i avgrunden igen. Efter att jag började med venlafaxin så har mina dippar (som jag kallar det) varit mycket mildare, jag får fortfarande dagar (ibland veckor) när jag mår dåligt, men de kommer inte lika ofta, och är inte lika svåra, som de vart tidigare. Jag klarar fortfarande inte av att jobba mer än 20 timmar i veckan, men för ett årsen klarade jag inte av mer än 9, det går långsamt framåt, men det går framåt.
    Som jag ser det nu kommer jag antagligen behöva ta tabletter resten av mitt liv, och det har vart något som stört mig, jag vill inte behöva ta tabletter för att må bra. Men jag tror jag har börjat acceptera tanken på det. Det är trots allt värt att ta en tablett om dagen om det får mig att må bättre.
    Jag vet inte om du förstår hur jag tänker, är svårt att förklara allt såhär, men jag hoppas du får ut lite av det iaf. Och du vet var du kan hitta mig om du har någon fråga om mina små teorier, eller bara vill prata med någon :)
    Kram på dig Hannah(Elin :P)

    SvaraRadera
  3. Joel: Du har helt rätt. Det är klart att mediciner fungerar men mycket är nog placebo. Men det är en väldigt smart taktisk faktiskt. En smart person sa en gång till mig att han tror på liv efter döden. Han sa att han inte är säker på att det finns, men om han mår bättre i livet av att tro det så är det ju bara bra. Jag önskar att jag kan tänka lite mer så. Jag jobbar på det :)

    Hannah: Det var jättebra att höra dina reflektioner. Det är skönt att höra att du har använt samma mediciner som jag och mått bättre av den jag ska byta till. Det är i alla fall bra mot min misstro mot mediciner. Jag känner mig mer positiv ;)

    Jag håller också med dig om att man får dra det tyngsta lasset själv, men ibland kan man behöva få lite starthjälp. Jag hoppas fortfarande en dag att jag ska kunna leva utan mediciner men jag känner inte att det är någon brådska. Jag mår jättebra i perioder men jag tar på mig för mycket och det gör att det till slut smäller. Jag måste någonstans inse att jag kanske inte klarar att jobba som andra eller att jag i alla fall inte klarar MER än alla andra. Jag menar, jag har pluggat på 100% och haft 2 jobb samtidigt plus orkester och kör m.m. Vem går inte in i väggen av det? :P

    En sak som jag har lärt mig är att jag aldrig tumma på tiden för mig själv. Det betyder framför allt avslappning och träning. Ett tag tränade jag 3-5 dagar i veckan och jag mådde så otroligt bra. Jag kände det som att jag klarade allt och tog då på mig mer saker och till slut kom träningen i kläm och det blev mindre och mindre och till slut inget alls. Man ska verkligen inte underskatta de endorfiner man själv kan tillverka. Så planen är att byta medicin, börja att på riktigt träna med min ångest, börja träna, sola och bada och ha det skönt. Kramar <3

    SvaraRadera