Translate

torsdag 14 april 2011

skjut mig,,,

okej, inte bokstavligt talat men ni får gärna skjuta någon del av mig. Antingen ångest-Emma som känner sig rädd, ledsen och ensam fast hon kanske inte är det eller krav-Emma som vägrar acceptera ångest-Emma och som trycker ner henne och tycker att hon är helt värdelös. Okej, jag får sluta prata om mig själv i tredje-person innan ni tror att jag är galen på riktigt.

Jag tycker verkligen inte om vissa delar med mig själv. Jag är en glad, utåtriktad, ambitiös och duktig tjej. Ångesten passar inte in i den bilden, den får inte vara med. Jag vet att jag har sagt att jag ska börja acceptera den men det är så svårt. Det är sååå svårt att ändra sin syn på sig själv. Jag måste ha en helt skev självbild men jag har så svårt att acceptera några "dåliga" sidor. Jag vill alltid ses från min bästa sida och jag hatar att gråta eller visa att jag är rädd. Jag antar att det är mitt kontrollbehov som leder till den här typen av problem. Säger emot sig själv lite eller? Jaja, nu ska jag sova och hoppas att morgondagen känns bättre.

Kram Emma

1 kommentar:

  1. Självbild. Jag känner gott och väl igen mig. Ibland känns det som om man är Dr. Jeckyll and Mr hyde på riktigt. Att i stunder inte kunna se sig själv i ögonen i spegelbilden är hemskt. Precis som du säger så känns det som om det är flera delar med en, som inte helt stämmer överrens med hur "ens riktiga jag" är.

    Men jag har hittat en lösning - Kristus. Ju mer jag jag tex läst Bibeln, Mormons Bok eller hållit mig så nära honom som möjligt, så har jag känt hur livet ljusnat. Och detta slår aldrig fel(!) även om jag ibland blir lat och inte lever efter det så gott jag kan. Det finns ett skriftställe från Mormons Bok som jag älskar, och spm förklarar vad Kristus gjorde för oss och framför allt varför han gjorde det.

    " 11 Och han skall gå ut och lida smärta och abedrövelser och frestelser av alla slag, och detta för att det ord skall kunna uppfyllas som säger att han skall ta på sig sitt folks smärta och sjukdomar.

    12 Och han skall ta på sig adöden så att han kan lossa de dödens band som binder hans folk. Och han skall ta på sig deras skröpligheter så att hans inre kan fyllas av barmhärtighet i köttet, så att han i köttet kan veta hur han skall bbistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter.

    13 Se Anden avet allt. Ändå lider Guds Son i köttet för att han skall kunna bta på sig sitt folks synder, så att han kan utplåna deras överträdelser genom sin befrielses kraft. Och se, detta är det vittnesbörd som är i mig."

    Han led A L L T för oss, därför kan han säga "Emma, jag vet precis hur DU känner dig, för jag har upplevt det!" Ingen förstår oss bättre än honom! Och han kan ge oss tröst och minst sagt en bättre självbild. Men bara om vi kommer till honom. Han står med öppna armar och väntar :)

    Prata med Elin och Tobbe om det här, jag är säker på att de mer än gärna berättar mer!

    SvaraRadera