Translate

torsdag 7 april 2011

Man tänker klarare när man inte är mitt i det...

Jag är lugn nu. Jag känner att jag har fått lite perspektiv till all panik och jag tror inte längre att ikväll är min sista dag i livet, okej så tänker jag kanske inte men det känns så. 

Nu när jag har funderat lite har jag insett att det inte alls är så konstigt att jag fick panik idag. Jag gick och la mig vid 2 igår, jag vaknade alldeles för sent på morgonen så jag istället för att känna mig utvilad, kände mig jättetrött. Dessutom sov jag dåligt med en massa drömmar. På dagen jobbade jag och hann inte äta lunch på den tiden jag borde ha gjort. Det var kort tid mellan jobben och jag kände mig stressad samtidigt som jag vet att eftermiddag/kväll vid 5-8 är den tuffaste tiden för mig av någon anledning så jag borde ha försökt ta det lugnare. Inte nog med det har jag fått allergi som gör mig trött och en förkylning som också drar sitt strå till stacken. 

När jag blir trött sänder min kropp ut samma signaler som den gör när jag får ångest. Jag känner mig yr, får overklighetskänslor m.m. Det får de flesta när de är trötta utan att kanske märka det själva, men min hjärna överreagerar och sänder ut en massa varningssignaler som leder till en ångestattack. Smidigt va? Är det inte tankarna som drar igång det så är det kroppen. ;)

Det som är jobbigt när man får en ordentlig ångestattack tycker jag är att det känns som den håller i sig så länge. Den når en topp och sedan går den ner så man börjar skaka, frysa, bli yr osv. Det leder ofta till en ny kulmen och så kan det hålla på ganska länge. Även om man kanske inte når upp till den fullständiga paniken som man kände första gången så ligger stressnivån så högt att man ändå bara är en liten bit från panik. Jag ska ge er som känner såhär ett tips som inte kommer gillas av tandläkare och det är snabb energi. Att ta druvsocker, en cola eller några godisar precis när den första paniken lägger sig gör att de kroppsliga symptomen inte håller i sig lika länge. All yrsel och skakighet man känner beror på att kroppen har uttnyttjat ens energilager till max och skakningarna beror på att kroppen inte orkar hålla en sådan spänning särskilt länge. Jag får ofta hög ångest av de här symptomen efter attacken men om man fyller på med energi lindras dem. Självklart får man fylla på med mer långvarig energi senare för att inte falla tillbaka när den snabba energin förlorar sin effekt men det gör i alla fall att kroppen får en liten tid på sig att återhämta sig. Det hjälper fölr mig i alla fall :)

Jag såg på kvällsöppet idag också och tycker att det är extremt intressant med diskussionen om hur mycket krav föräldrar och samhället ska ställa på barnen. Jag ska skriva om det imorgon men nu ska jag lägga mig så jag inte får en dålig start på dagen imorgon.

Sov gott allihopa!
/Emma

PS. Jag är sjukt stolt över att jag har lyckats få ett litet skott på min jordgubbsplanta som jag försöker så. Ser ni det? :D

2 kommentarer:

  1. Det är som att få en spark i skrevet - Det når Väldigt snabbt en HÖG topp och sen dalar det lååångsamt nedåt, vilket kan göra en illamående, yr och öm :P

    Skönt att du känner dig bättre!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har inte fått så många sparkar i skrevet men beskrivningen låter lik. Tack Joel :)

    Kram

    SvaraRadera