Translate

tisdag 5 april 2011

Blood diamond

Idag har jag varit på vårdcentralen och kollat upp mitt knä och tagit blodprov. Jag gillar verkligen min läkare på vårdcentralen, han är väldigt trevlig och tar allt på allvar. I alla fall så kollade han på knät och trodde att det kunde vara antingen en inflammerad sena eller någon slags broskskada. För säkerhets skull fick jag en tid till ortopeden så de skulle titta på det. Väldigt smidigt, hoppas att jag får ett lika bra bemötande där :) Efter läkaren gick jag till labbet för att ta lite blodprover för att se att jag inte har brist på något som kan ha fått mig att må sämre. Jag är inte så förtjust i blodprov men det här var det smidigaste någonsin. Jag tror jag var inne mindre än en minut.

Igår såg jag på Blood diamond, en helt fantastisk film som alla borde se. Jag vet inte om jag är så sugen på en diamantring just nu haha. Men det är hemskt hur naturtillgångar kan skapa så mycket krig och bråk och att vi i väst utnyttjar det. En nationalekonom har sagt att det är de med mest naturtillgångar som blir riktigt fattiga eller riktigt rika och det bästa sättet för ett fattigt land att jobba sig upp är om naturtillgångarna tar slut. Låter konstigt va? Men jag tror det stämmer.Tillgångar i form av olja, guld eller annat leder, om man inte har en stark uppbyggnad i ett land, ofta till inbördeskrig. Alla vill ha makt och rikedom. Men ett land som skjuter ihjäl varandra och varandras byggnader leder sällan till rikedom. Och mitt i allt detta står västvärlden och köper råvaror till ett billigt pris. Tänkvärt... Se gärna filmen, den är riktigt bra.

Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar