Translate

fredag 18 februari 2011

Kan man bestämma sig för att vara lycklig?

Ja, det tror jag faktiskt. Idag bestämde jag mig för att vara glad och ha en bra dag. Det betyder inte att jag inte har haft ångest, det har jag, men den har inte varit alls lika stark. När jag kände att ångesten kom accepterade jag att den fanns där och sedan lät jag den inte få något mer fokus. Istället valde jag att låta den finnas där, men inte förstöra min dag. Det är rätt häftigt vad man kan göra med tankarna, mycket har jag lärt mig med hjälp av kognitiv beteendeterapi. Jag rekommenderar varmt till alla med panikångest att gå kognitiv beteendeterapi, faktum är att jag nog rekommenderar alla att göra det. Det har hjälp mig otroligt och det har gett mig verktyg till att hantera min vardag på ett mer önskvärt sätt. Innan jag började med kognitiv beteendeterapi hade jag samtal med psykologer som var mer psykodynamiskt inriktade. Det är klart att det är insiktsfullt att gå igenom barndomen och försöka ta reda på vad som kan ha orsakat mina problem men det tar oftast tid. Tid som man inte känner att man har när man mår dåligt. På lång sikt kanske det är bra att hitta en orsak till problemen men under tiden behöver man konkreta verktyg att arbeta med, det fick jag med kognitiv beteendeterapi.

Självklart är det svårt att ändra sina tankar och sitt beteende och jag inser att alla dagar inte kommer vara lika bra som den här. Det är alldeles för ansträngande att vara lycklig varje dag men den här dagen har gett mig självförtroende tillbaka. Det är jag som bestämmer över min kropp, mina tankar och mitt liv. Jag har makten över det som är jag. Och det känns riktigt bra.

Kramar Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar