Translate

fredag 6 januari 2012

Vuxenpsyk

Idag hade jag tänkt prata lite om vuxenpsyk och den minst sagt bristfälliga behandlingen jag har fått där på sista tiden.

Jag har fått mycket hjälp av vuxenpsyk ska jag säga först. Jag gillar att de har lite olika alternativ till vanligt "pratande" med terapeut som exempelvis psykodrama och ångestgrupp. Men så finns det saker som inte fungerar. Vem pratar man med om man inte är nöjd med sin behandling/behandlare? Det finns ingenstans att vända sig för man blir hela tiden skickad vidare. Ingen där verkar ha koll på vem som har hand om olika saker eller så vill de inte säga.

Sedan jag blev dålig för drygt ett år sedan har jag haft väldiga problem med min läkarkontakt. Inget ont om min läkare, jag tyckte väldigt bra om henne men hon var sjuk hela tiden. Mina besök blev inställda och varje gång jag ringde för att boka nya tider eller få hjälp med något så var hon sjuk men skulle komma nästa dag, och när jag ringde nästa dag sa de samma sak. Nu i oktober (november?) blev hon sjukskriven på heltid och jag skulle få en ny läkare men har det hänt något? Nej, såklart inte. Trots att jag har pratat med min terapeut för att få en snabb tid och trots att jag har ringt och frågat hur det går x antal gånger.

Hela behandlingsidén för mig går ut på en kombination av läkemedel och samtal. Om halva den delen saknas blir det inte någon vidare behandling. Som tur är har jag lyckats kämpa mig upp någorlunda själv men ett tag mådde jag så dåligt av medicinen att jag hade hemska självmordstankar och mådde sämre än någonsin innan och då fanns det ingen där som kunde reglera medicinen eller berätta att det var bieffekter av den medicinen. Det är tur att jag har haft folk omkring mig och att jag har haft en vilja själv för jag kan tänka mig att det hade kunnat gå mycket sämre både för mig och för andra.

Nu har jag inte träffat en läkare sedan i juli förra året. Det är mer än ett halvår sedan och både jobbet och skolan behöver sjukintyg för att jag ska kunna behålla min plats men jag har ingen läkare nu. Jag har ingen att vända mig till för bara legitimerade läkare får skriva det och då borde det givetvis vara en läkare som har tillgång till min journal och inte en akutläkare eller något. Det är otroligt frustrerande och jag vet inte vem man ska vända sig till. Landstinget, media? Vem lyssnar?

Jag vet inte om jag ska skylla helt på vuxenpsyk, deras budget håller aldrig eftersom det är fler och fler som mår psykiskt dåligt men de får inte mer pengar. Fysiska handikapp har väldigt mycket bidrag om man jämför med allt annat. Det är givetvis jättebra att de får den vård de behöver och en politiker skulle antagligen halshuggas om har kom med förslaget att dra in lite från handikappomsorgen och ge till något annat område, men psykiska handikapp är också handikapp. Där finns det dock inte många som står och kämpar för det eftersom de som lider av det inte vill synas och inte orkar ta den fajten med. Det är ofta tillräckligt att kämpa med sin sjukdom.

Efter helgen ska jag ringa igen och se om jag får tag i någon som har ansvar på vuxenpsyk och om det inte fungerar ska jag se om jag får tag på en landstingspolitiker. Det är nog viktigt att de får veta sådana här saker med.

Kram Emma


2 kommentarer:

  1. Jag måste säga exakt detsamma som dig.
    Jag är deprimerad och har ångest. Min "vanliga" läkare som jag haft långa samtal med och som vet min bakrund är nu sjukskriven och jag fick en annan tillfällig, men hon skulle bara vara där några månader så hon har slutat nu. Nu behöver jag mer medicin och får då en 3:e läkare...
    Det är jobbigt när man måste dra i trådarna själv när man knappt orkar gå upp ur sängen på morgonen. Jag orkar helt enkelt inte......

    SvaraRadera
  2. Jag lider med dig och det är precis så jag hade det. Numera känner jag att jag ändå klarar mig hyfsat bra men jag behöver en läkare som kan skriva ut mer medicin, skriva sjukintyg m.m. Som det ser ut nu har jag inte ens det.

    Jag vet att det är tufft och det är så fruktansvärt jobbigt att man ska behöva vara frisk för att kunna få hjälp när man är sjuk. En person som är deprimerad eller utbränd orkar inte med det och då ska det gå av sig själv. Sjukt dåligt och himla irriterande. Men det är bara att stå ut. Hoppas det löser sig för dig. Du klarar mer än du tror. Många styrkekramar!

    SvaraRadera