Translate

måndag 9 januari 2012

Begravning

Efter det inlägget jag skrev igår så gick det faktiskt väldigt bra. Från det att vi avslutade mötet och gick ner till badavdelningen var det som om all ångest försvann. Jag tänkte att antingen så njuter jag av det här eller så sitter jag här och mår dåligt och på något sätt så fungerade det. Det var en riktigt häftig badavdelning i flera våningar med ångbastu, torrbastu, bubbelbad, relaxavdelning, fotbad..ja, allt möjligt helt enkelt.
Riktigt härligt bubbelbad :)
Idag har det varit begravning av min farfar. Rent ångestmässigt är det nästan bättre än exempelvis bröllop för då är det ingen som undrar varför man är ledsen och det känns inte direkt som man förstör något om man är ledsen. Men det var tufft på det sättet som det är på begravningar och det kom många tårar men det var en riktigt fin cermoni.
Riktigt fint kapell med utsikt över sjön. Det enda som jag tyckte saknades var snön...
...men den kom ju också :)

Det var mycket musik bl.a. min lillebrors egna komposition och både mamma, pappa, Elin och Tobias spelade eller sjöng. Jag funderade också på att göra något men nu är jag ganska glad att jag tog beslutet att inte göra det. Så mycket som jag grät tror jag inte att jag hade klarat det.

Det är faktiskt väldigt skönt att få säga förväl ordentligt och få utlopp för sin sorg och saknad för på fikat efter cermonin är det en helt annan stämning. Man får höra så mycket som man inte visste om farfar, vad han har gjort i livet tidigare och en massa fina historier om hur han var när han var ung. Det blir en väldigt intim och fin stämning tycker jag.
Fina blommor <3
Jag saknar farfar mycket och det känns konstigt att veta att han inte finns med oss längre men han har uppnått mycket med sitt liv och kroppen orkade inte längre. Jag älskar dig farfar. Vila i frid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar