Translate

lördag 26 november 2011

Skönhetsoperationer?


Jag har tänkt lite på det här med skönhetsoperationer. Jag vet inte vad ni känner men jag tycker nästan att det har blivit norm Allt från att förstora brösten till att förminska magsäcken (fast man absolut hade kunnat klara att gå ner i vikt själv) känns som det blir vanligare och vanligare. Det är inget man håller tyst om och det ses inte alls som konstigt att förändra sin kropp eftersom "Det är bättre att operera och bli nöjd än att gå runt och vara missnöjd med sig själv." Som om en operation skulle förändra hela ens självkänsla?

Jag kan inte skylla på personer som opererar sig utan snarare på samhället som inte kan låta (främst) kvinnor se ut som de gör. Jag upplever också att många som i vanliga fall kanske inte är för skönhetsoperationer tycker att det är helt ok att "återställa" sig efter en graviditet eller när man blir gammal. Man ser inte likadan ut efter en graviditet och man ser inte ut som en 20-åring när man är 40 och jag tycker att det ska kunna vara så. Jag kan inte säga att alla skönhetsoperationer är av ondo, jag kanske också hade valt att sätta in ett implantat om jag hade fått bröstcancer och var tvungen att operera bort hela bröstet. Den möjligheten måste finnas även om jag beundrar människor som tycker att det är helt okej att leva med ett bröst. Jag upplever att folk nu för tiden lägger sig under kniven lite för lättvindigt. Det är trots allt en operation och då också en risk.

Men vad tycker du? Kan du tänka dig att göra en skönhetsoperation? Var går gränsen?


1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, att det främst ska göras i medicinskt syfte. Jag är också orolig över att det har blivit så main stream att operera sig, precis som du säger. Det skapar falska ideal och en orealistisk verklighetsuppfattning!

    SvaraRadera