Translate

torsdag 28 juli 2011

Fel att sörja med Norge?

Det har varit mycket sorg och många som har känt med de som har drabbats i Norge på sista tiden. Självklart tänker en del, men många har satt sig emot och tyckt att det har varit fel att det har fått så mycket uppmärksamhet med tanke på hur mycket som händer i resten av världen. Men är det fel? Jag tycker inte det.

Det sker så mycket i världen, det är hemskt men det är naturligt att inte kunna ta in allt lika mycket. Skulle vi känna lika mycket varje gång det händer något hemskt i världen skulle vi inte kunna stå på benen. Oslo ligger 30 mil från Göteborg, det är 20 mil närmare än Stockholm. Är det något som känns så är det saker som sker nära en, saker som sker på ställen som liknar det samhälle man själv lever i. Det är kanske är hemskt men det är naturligt att känna så. Dessutom känner man ofta folk som känner någon som drabbats på ett eller annat sätt vilket gör att det blir ännu verkligare. 
Bildkälla: gp.se

Missförstå mig inte nu, jag tycker absolut inte att de oskyldiga människor som har drabbats på något sätt är mer värda än de oskyldiga människor som drabbas i Afghanistan eller någon annanstans där sådana här händelser är vanligare. Jag tycker bara att det är helt förståeligt att vi reagerar som vi gör och jag tycker inte att det är fel.  Vi får bara se till att inte glömma resten av världen, eller vad säger ni? 

1 kommentar:

  1. Jättebra sagt Emma!! Jag håller med dig till fullo. Jag tror dessutom vi i norden håller ihop lite extra. vi talar ju nästan samma språk och vi är inte ensamma om att känna lite extra för våra grannländer.

    SvaraRadera