Translate

lördag 25 juni 2011

Cipralex och flädersaft ;)

Idag har jag börjat med cipralex igen. Jag känner av en ångestökning men den är ändå lindrig jämfört med det jag kände när jag bytte till venlafaxin. Jag fick extremt mycket biverkningar av venlafaxin så på det sättet är cipralex "snällare". Jag och mamma har hållit på att göra flädersaft och eftersom det är så himla gott och ganska enkelt att göra så tänkte jag att ni skulle få receptet på det. Ganska trevligt att ha något att göra om man inte har så mycket annat för sig :)


Flädersaft

Ingredienser:
35-45 klasar fläder
3 citroner
2 kg strösocker
2 l vatten
30 g citronsyra (1 påse)
                                                                                     Gör såhär:
Skölj av flädern i kallt vatten och lägg i en bunke. Skiva citronerna och lägg ner skivorna mellan fläderklasarna. Strö över citronsyran över flädern och citronen. 

Häll vatten och socker i en kastrull och låt det koka upp. Rör noga under tiden så att allt socker löses upp. Häll blandningen över bunken med flädern och rör om. Saften ska sedan ställas på ett kallt ställe för att dra i 3-4 dygn. Rör om ca. 2 ggr om dagen under de här dagarna. När du sedan tar in den är det bara att sila ut allt och hälla upp saften i flaskor. Receptet blir ungefär 3 liter koncentrerad fläderblomssaft. 


Så nu får ni ut och plocka fläder och sätta igång ;)
Kramar Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar