Translate

torsdag 21 april 2011

Om att utsätta sig och stå ut

Det är svårt det här med ångest, jag tror aldrig att man kan veta exakt hur man ska göra för att det ska bli så bra som möjligt. Förut har jag tänkt att att jag ska utsätta mig för ångest i lagom dos och utmana mig själv, men nu börja jag fundera på om det bara är ännu ett säkerhetsbeteende. Om jag gör något som jag kanske egentligen känner är för stort och får en sådan ångestattack som jag inte kan kontrollera, en som är det jag är så rädd för, vad händer då? Kommer det göra att jag kommer bli ännu mer rädd för att utmana mig själv eller kommer det göra att jag inser att även om det är hemskt så försvinner det? Jag är inte säker. Innan har jag haft panikattacker som har varat i flera timmar och jag har fått åka hem för att det ska gå över. Sedan har det varit jättesvårt att åka tillbaka till det stället panikattacken utlöstes. Men jag tänker att om jag inte gör det, om jag inte åker hem, om jag orkar stå ut de här hemska timmarna, kan det hjälpa mig i längden?

Anledningen att jag tänker så mycket på det här nu är för att jag funderar på att åka med M och fira påsk i hans sommarstuga med hans familj. Jag vill dit, jag älskar det stället men jag är livrädd. Jag är rädd för resan fram och tillbaka eftersom jag hatar att vara "mellan två ställen" och jag är rädd för att jag inte riktigt har någonstans att dra mig undan om jag får ångest, dessutom är det så långt att ta sig hem med full panik. Jag har mått bra när jag har varit där innan för det är väldigt lugnt och härligt men jag är också rädd att om jag åker dit nu när jag mår lite sämre och får en ångestattack, att det kan göra att jag får svårt att åka dit i fortsättningen. åhh... det är så svårt. Å andra sidan som M sa: "Du har ångest hemma ändå, så vad är det för skillnad på att ha ångest hemma jämfört med i Källsjö?" Han är ganska smart min kille.

Jag tror iaf att man i vilket fall som helst måste lära sig att stå ut. När det känns som man inte klarar mer måste man bara stå ut lite till. Jag har jobbat mycket med att försöka stå ut i svåra stunder och man klarar alltid lite mer än man tror från början. Kanske en till anledning att åka till källsjö...?

Men som avslutning till något helt annat. 4:ans nya satsning i "bästa halv 8 hos mig"-stil kommer nu "Fyra bröllop" Kan det vara värsta programidén någonsin? Jag blir bara arg... man kan inte poängsätta bröllop! Alla bröllop är perfekta hur de än går, det är liksom meningen med bröllop, eller hur? Att hylla kärleken och att paret ska känna att det är bästa dagen och det är helt individuellt.Ingen annan kan avgöra hur bra bröllopet är och har man åsikter tycker jag ändå inte man ska säga det. Snacka om att sälja ut sitt bröllop och att göra det endast för andra kände jag när jag kollar på paren som ställer upp på det här. Kanske fel, men jag skulle aldrig göra det, även om jag bara hade haft pengar för en resa till Halmstad :P

Nu är det sovdags så sov gott vänner!
Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar