Translate

söndag 24 juli 2011

Middag hos Maria

Igår var jag hos faster Maria och Torbjörn och åt middag på kvällen. Det var riktigt trevligt och mysigt faktiskt. Matsituationen i sig skapar mycket ångest, antagligen för att jag har haft ätstörningar innan. Det i kombination med att jag inte är hemma kan vara väldigt jobbig, men det gick faktiskt jättebra. Jag kände att det blev jobbigt några gånger och då gick jag ifrån bordet en liten stund och samlade mig och sedan var det bara att gå tillbaka. Det är skönt att vara med människor som förstår min situation för då är det ingen som undrar eller ifrågasätter. Trevligaste kvällen på länge :)
Torbjörns "extra allt"-tårta

Glad tjej :) 

Innan har jag undvikit att åka någonstans på kvällen för att jag oftast mår bättre på förmiddagen men jag har bara lagt alla de tankarna åt sidan. Man kan komma på 100 anledningar att undvika saker, men då kommer det aldrig bli bättre. Det hjälper inte mig i min ångest att bara göra saker när jag mår bra.

Sedan har jag infört en ny regel för mig själv. När jag får en fråga om jag ska följa med någonstans ska jag ta ett beslut om jag ska göra det inom en timme. Om jag bestämmer mig för att inte göra det så håller jag mig till det, men i de flesta fallen ska jag givetvis försöka.Men den oron och otryggheten det skapar när jag inte har tagit något beslut ät förödande. Jag bara förstör för mig själv. Har jag tagit ett beslut om att jag ska följa med någonstans kan jag förbereda mig för det och har jag bestämt att jag ska stanna hemma (kanske ensam) kan jag förbereda mig för det.

Innan har jag ofta svarat: "Vi får se hur jag mår sedan". På det sättet trodde jag att jag "skyddade" mig från att behöva göra något om jag mådde dåligt men det har bara gjort att jag har känt efter mer. Och att känna efter när man lider av paniksyndrom är ingen bra idé ;)

Nu på eftermiddagen ska jag testa att flytta in hos M ett par dagar. Jag är lite mindre beroende av hemmet sedan jag har varit i Eskilstuna så jag vill inte att det ska komma tillbaka, därför passar jag på att göra saker nu med en gång :)

Kramar Emma

2 kommentarer:

  1. Jag blev så jätteglad att du kom Emma! Vilka härliga bilder på både "Extra allt" och på glada Emma. I bakgrunden står jag och ojar mig över den fina regnbågen! :-) Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Det var bara trevligt :D Haha, ja det har du rätt i. Det var en maffig regnbåge :) Kramar!

    SvaraRadera